Triggervarning: föreställningen innehåller svek, lögner, nikotin, alkohol, knivvåld och Julio Iglesias.
Vad har en lådvinsalkis, en statusflata och en smörgåstårtfantast gemensamt? Inte mycket. Trots det ses Monika, Ellen och Anita varje år för att upprätthålla traditionen att ge sig ut på hajk tillsammans, precis som när de alla tre var scouter en gång i tiden. Deras vänskap har hållit i 50 år och kommer göra så livet ut. Eller? I skogen kan ingen höra dig skrika...
Gertrud Larsson var senast aktuell med Änglarna, finns dom? som spelades i våras på Göteborgs Stadsteater.
Blåvingar är ett samarbete med Ö2scenkonst och ingår även i Ö2scenkonst residensverksamhet.
Föreställningen genomförs med stöd av Svante Bergströms Teaterstiftelse. Ö2scenkonst stöds av Stockholms stad och Svante Bergströms Teaterstiftelse.
Premiär: 14 oktober
Scen: Ö2scenkonst Södermalm
Speltid: Ca. 2h inklusive paus
Spelperiod: 14 oktober - 5 november
Manus och regi: Gertrud Larsson
Medverkande:
Frida Bergh, Anna-Lena Efverman
och Sylvia Rauan
Dekormåleri, grafisk design och piano:
Jenny Svenberg Bunnel
Ljusdesign: Jacob Willén
Koreografiöga: Sofia Södergård
Regiassistent, sufflör och tekniker:
Hugo Bernhardt Hjelm
Allt-i-allo: Catharina Cavalli
Tekniker: Mayra Forsberg Ardelius
Lanseringsbilder och trailer: Mette Aakerholm
Föreställningsbilder: Alina Harmash
Teaterchef Ö2scenkonst Teresia Pettersson
Blåvingar har tidigare satts upp på Örebro länsteater/ Riksteatern, Folkteatern i Göteborg, Smålands Musik och Teater samt Team
Teatret i Danmark. Dessutom har pjäsen sex somrar i rad lockat en storpublik i Estland. Vana Baskini Teaters succéföreställning har hittills setts av 25000 personer, vilket motsvarar 1,9% av landets befolkning.
Nu är det dags för stockholmarna att få uppleva den mest miserabla hajken sedan anno dazumal. Inför uppsättningen på Ö2scenkonst har Gertrud Larsson gjort en bearbetning av sin komedi.
TARANTINO-VIBE OCH ÖMSINT BAD-ASS
(...)”Tarantino-vibe i sin blandning av våld och komik.
Föreställningens styrka ligger i hur Larsson och hennes mycket charmiga ensemble skildrar kvinnor. Precis som män i allehanda komedier får kvinnorna i Larssons ömsinta bad-ass-variation vara både jobbiga och överdrivna.”
Maria Edström
- Expressen
ROLIG FYLLEPJÄS I SCOUTFÖRKLÄDNAD
” Hemligheter döljs och avslöjas i alkoholdimmorna och skådespelarna är roliga (...)
Anna-Lena Efverman sprätter över scenen som en som inte har mycket att förlora och levererar sina vassa repliker med precision. Frida Berghs Ellen står för det mesta av det känslomässiga innehållet och lider trovärdigt av att ha blivit lurad i kärlek av en yngre kvinna. Där hugger det till.
Allra mest förtjust är jag i Sylvia Rauans aningslösa och välmenande Anita. Rauan skalar av lager på lager av denna rättänkare och närmar sig nattsvarta djup. Hon kan förmedla så mycket i ett par desillusionerade, stirrande ögon.”
Sara Granath
- SvD
ETT RIKTIGT DRAMA
”Alla välgjorda dramer skulle kunna kallas för Hemligheter och lögner, har någon sagt. Och det stämmer väl in på Gertrud Larssons Blåvingar, en komedi som visar sig utvecklas till ett riktigt drama, om än med komiska vändningar.
Här möter vi tre kvinnor, 55 +, barndomsvänner på vandring i mörka skogen. De gestaltas skickligt av Sylvia Rauan, Anna-Lena Efverman och Frida Bergh som distinkt har fångat dessa tre olika karaktärer såväl i replik som kroppsspråk. Dessutom kan de sjunga”
Peter Stenson
- Danskonst