HÄNDELSEHORISONTEN


AV EVA REXED

LUMOR I SAMARBETE MED Ö2SCENKONST


Om minnets bedräglighet, vittnandets omöjlighet, desorientering, manipulation och paranoia.


En nyskriven pjäs av Eva Rexed om verklighetsupplösning, skuld och språk med inspiration från bl.a Exquisite Pain av Sophie Calle där hon berättar 99 variationer av ett svek.


”Jag vill göra en historia där allt är föränderligt, ett försök att berätta ett förlopp i kvicklera, som motsäger sig själv, där språket tvingar in oss i nya utkast, loopar, återvändsgränder och ständigt öppnar nya dörrar i verkligheten.” / Eva Rexed


Inspiration till Händelsehorisonten kommer från en rad olika ställen, bl a: Exquisite Pain av Sophie Calle, där hon berättar 99 varianter av ett svek för främlingar, ett ältande, historien förändrar sig med små förskjutningar tills minnet bleknat. Nachträglichkeit, afterwardsness; idéer av Freud och Hegel om hur slutpunkten bestämmer det som kommer innan, och hur minnet omformas retroaktivt. M.C. Eschers trappor, som ser ut att leda någonstans men inte gör det. Det omöjliga vittnandet, en avhandling av Marie Hållander. Disintegration loops av kompositören William Basinski, den konstanta strömmen av propaganda, Gamla Testamentet och Youtube shorts.


Lumor stöds av Kulturrådet, Stockholms stads kulturförvaltning och Region Stockholm.


Ö2scenkonst stöds av Stockholms stad och Svante Bergströms Teaterstiftelse.


Urpremiär: 30 september

Scen: Ö2 Scenkonst Kungsholmen


Spelperiod: 30 september-31 oktober

Text och regi: Eva Rexed

Medverkande: Karin Foladi och Mattias Lech
Scenografi och kostym: Johanna Mårtensson
Dramaturg: Magnus Lindman
Ljuddesign: Robin Auoja
Ljusdesign: Olle Axén
Foto: Klara G
Grafisk form: Erica Jacobson
Producent Lumor: Helena Bunker och Stina Karlsson
Konstnärlig ledning Lumor: Paula Stenström Öhman och Oskar Thunberg
Teaterchef Ö2scenkonst: Teresia Pettersson


Presskontakt
Helena Bunker helena@lumorteater.se

Eva Rexed är regissör och skådespelare med lång erfarenhet från film och teater, välkänd från bl.a. Stadsteatern, moment:teater och Lumors pjäser som People respect me now, Content och Ambulans. Senast sågs hon i Paula Stenström Öhmans Lost Lake på Kulturhuset Stadsteatern och gjorde under våren succé i K.Polyfons Hilda på Göteborg Stadsteater. Eva stod också bakom Gilgamesh på moment:teater och Lumors hyllade Mördaren du söker på Kilen. Med Händelsehorisonten tar hon skrivandet och sitt sceniska utforskande som regissör vidare tillsammans med samma konstnärliga team som i Mördaren du söker, samt skådespelarna Karin Foladi och Mattias Lech, som senast kunde ses i BRÅK på Konträr.