LUMOR I SAMARBETE MED Ö2SCENKONST
Två personer cirkulerar kring en händelse vars historia förändras lika snabbt som den bleknar. En rispa på armen blir till ett skärsår, och den sandfärgade Toyotan är troligtvis en Fiat, fast röd. Genom paranoia, manipulation och desorientering navigerar de sig fram i minnets labyrinter. Händelsehorisonten är en pjäs om verklighetsupplösning, trauma och skuld, där språket tvingar in oss i nya loopar, återvändsgränder och ständigt öppnar nya dörrar i verkligheten.
Inspiration till Händelsehorisonten kommer från en rad olika ställen, bl a: Exquisite Pain av Sophie Calle, där hon berättar 99 varianter av ett svek för främlingar, ett ältande, historien förändrar sig med små förskjutningar tills minnet bleknat. Nachträglichkeit, afterwardsness; idéer av Freud och Hegel om hur slutpunkten bestämmer det som kommer innan, och hur minnet omformas retroaktivt. M.C. Eschers trappor, som ser ut att leda någonstans men inte gör det. Det omöjliga vittnandet, en avhandling av Marie Hållander. Disintegration loops av kompositören William Basinski, den konstanta strömmen av propaganda, Gamla Testamentet och Youtube shorts.
Lumor stöds av Kulturrådet, Stockholms stad och Region Stockholm.
Ö2scenkonst stöds av Stockholms stad och Svante Bergströms Teaterstiftelse.
Urpremiär: 30 september
Scen: Ö2scenkonst Kungsholmen
Spelperiod: 30 september-31 oktober
Text och regi Eva Rexed
Medverkande Karin Foladi och Mattias Lech
Scenografi och kostym Johanna Mårtensson
Dramaturg Magnus Lindman
Ljuddesign Robin Auoja
Ljusdesign Olle Axén
Teknik: Assar Norrman
Scenbygge: Oscar Lara
Bildkoncept, foto och trailer Klara G
Grafisk form Erica Jacobson
Producent Helena Bunker och Stina Karlsson
Kommunikatör Micaela Gillenberg
Konstnärlig ledning Lumor Paula Stenström Öhman och Oskar Thunberg
Teaterchef Ö2scenkonst Teresia Pettersson
”Jag vill göra en historia där allt är föränderligt, ett försök att berätta ett förlopp i kvicklera, som motsäger sig själv, där språket tvingar in oss i nya utkast, loopar, återvändsgränder och ständigt öppnar nya dörrar i verkligheten.” / Eva Rexed
Eva Rexed är regissör och skådespelare med lång erfarenhet från film och teater, välkänd från bl.a. Stadsteatern, moment:teater och Lumors pjäser som People respect me now, Content och Ambulans. Senast sågs hon i Paula Stenström Öhmans Lost Lake på Kulturhuset Stadsteatern och gjorde under våren succé i K.Polyfons Hilda på Göteborg Stadsteater. Eva stod också bakom Gilgamesh på moment:teater och Lumors hyllade Mördaren du söker på Kilen. Med Händelsehorisonten tar hon skrivandet och sitt sceniska utforskande som regissör vidare tillsammans med samma konstnärliga team som i Mördaren du söker, samt skådespelarna Karin Foladi och Mattias Lech, som senast kunde ses i BRÅK på Konträr.
”Eva Rexeds briljanta pjäsdebut bär en gåta.”
”Karin Foladi och Mattias Lech är fenomenalt samspelta.”
”En underbart rolig och tänkvärd pjäs…"
”Eva Rexeds debut som dramatiker får skådespelarna att briljera. Och det är roligt!”
”En gåta, en kriminalroman och en situationskomisk familjetragedi i ett … Här briljeras det i teaterkonsten ”omtagets” estetik.”
Ylva Lagercrantz Spindler, SvD
"En magnifik ordsallad om trauma och smärta."
”När Eva Rexed nu inspirerats av ’Exquisite Pain’… har hon tagit fasta på smärtans och traumats förmåga att totalt rasera språket… en helt egen vindlande, korrupt pingpongdialog för två skådespelare.”
”En otäckt sevärd föreställning, helt i Lumors skruvade och angelägna anda.”
”Texten skrapar successivt fram allt mörkare bildfragment.”
Cecilia Djurberg, Aftonbladet
"En inbjudande lek med vår jakt på mening.
Skickligt... Medryckande... Spännande.”
”Relationsdramat ’Händelsehorisonten’ utspelar sig ett missförstånd i taget, 99 sömlöst snabba scener där verkligheten stöts och blöts till upplösningens gräns.”
"När ljuset växlar, skiftar Foladi och Lech skickligt i ton och position … precis intill relationernas svarta hål.”
”Scenkonst som går i spinn... Spännande att förvirra sig längre in i Foladis och Lechs språkspel.”
Jacob Lundström, DN